HTML

Marathon Jägerért

A 2010-es győri maraton teljesítése után jött 28 feles jéger. Aztán még 2 maraton, most pedig egy kicsit vadabb terv...

Friss topikok

Az úszásról - 113 edzés és 179 óra után, T-78 nap

2013.05.09. 16:36 Csabi (28)

Gyerekek, rengeteg tudnék mesélni - és még mindig marha lusta, de legalább is marha elhavazott vagyok.

Szűk három hónap van hátra, rengeteget edzettem, baromira élvezem, az új órám már ilyet is tud, súlyos 10 órákat töltöttem a bringám centiről centire való beállításával...de ahogy ígértem, jönnek a tematikus posztok (nem vagyok valami hiteles :D), kezdem az első számmal, az úszással.

A lényeg, hogy praktikusan nem tudtam úszni. Mármint tudtam, de nem jól. Ezért abban maradtunk Edző Gabesz bá'-val, hogy nyomjam a cuccot mellben. Annak a tökéletesítésébe kisebb munkát kell tenni, és mondjuk veszítek vele a gyorshoz képest max. 15-20 percet - ez a 14-15 órás totál tervezett teljesítéshez képest nudli. Ezt a döntést azóta random szembejövő emberek megkérdőjelezik (kedden pl. a neoprén ruha próbálásakor egy triatlonos tag), nyilván szakmai szempontból fura lesz egy mellben úszó pali a versenyen, de egyrészt nem én leszek az egyetlen, másrészt megtanulok majd máskor gyorsúszni.

Az úszást a fent említett deficit miatt már decemberben elkezdtem, a megszokás miatt minden elvemet feladva reggel. És láss csodát: nem volt olyan vészes! Rájöttem, hogy azt az 1 mp-et kell túlélni, amikor bemész a vízbe. A mai napig látom, hogy óvodásként húzom is az időt ilyenkor, még tökölök a szemüveggel, stb., hogy ne kelljen bemenni. Aztán minden remek, és utána jól indul a munkanap. Szóval december óta heti kétszer 5:30-5:45 körül kelek, és nyomás az uszoda.

Még decemberben megnézett egy gyerekeket oktató néni, mondta, hogy a gyors sem vészes, lehetne fejlődni, és adott két tippet a mellre, kb. azóta is ahhoz nyúlok vissza. Előbb kell összezárni a kart, mint hittem, és kb. egy szívalakot kell formálnia a kartempónak. Azóta (eredeti terveimmel ellentétben) nem vettem más edzői segítséget igénybe (némi Youtube + Gabi-tanács kivételével) - mivel itt jóval kisebb a technika jelentősége, egyszerűen csak dolgozni és gyakorolni kell.

A programom egyébként, mint már írtam is, heti két úszás, általában hétfő-csütörtök (ezt különböző vasárnap és szerda esti programok módosíthatják). Az egyik általában hosszabb, egyenletes úszás (pl. 200m bemelegítés, 2*35perc úszás, 200m levezetés, ez így mondjuk 3000m, persze eleinte kevesebb volt), esetleg némi ütemváltással, pl. a 35 percből 10p erős, 10p laza, 10p erős, 5p laza. A másik úszás pedig változatos, technikát fejlesztő, pl. csak karral, csak lábbal, jobb karral + bal lábbal és fordítva, minél kevesebb tempóval átérni, víz alatt úszni, ilyesmi. Ezek elég élvezetesek a változatosságuk okán, ill. ráébresztenek pl. olyan apróságokra, hogy mennyire marha gyenge a kartempóm, valamint milyen sokat is gyorsít az, ha rendesen húzok karral - a lábtempóm nagyjából rendben van, csak hát az Ironman maradék két sportja azt veszi igénybe, jó lenne legalább a vízben nem csak azt terhelni.

Szögezzük le: még mindig igen lassan úszok. Viszont a trend szembetűnő - úsztam egy 500 méteres tesztet a felkészülés elején, 12:13 volt az eredmény teljes erőbedobással, kifulladással a végén. A mai teszteredmény ezzel szemben 10:45 volt, hétfőn pedig úsztam egy félironman távot (1.900 méter) próbaképpen, 42:45, ez 11:15-ös 500-nak felel meg. És nem fáradtam el. Szóval persze, még ez is nudli, de ez a fejlődés azért látványos, engem meg tökre motivál.

Két uszodába jártam/járok, van egy drága és szar meg egy olcsó és jó. Előbbi a Nyéki Imre Uszoda, utóbbi a régi Sportmax Hegyvidék, most MOM Sport Központ, ami a MOM Park mellett van. Mindkettő 33m-es, kisebb nem jön szóba, 50m-es meg csak messze lenne tőlem meg a munkahelyemtől. Nyilván a Sportmax klóros vizétől elkezdett fájni a tüdőm és hányingerem volt, amíg sátor volt a medence fölött, így járhattam a drága&szar kombóba. Bár a napokban levették a sátrat és az elmúlt 4 alkalommal megint a Sportmaxba mentem és valszeg oda is fogok már járni, a Nyéki Imre 4 hónapja volt akkora kulturális élmény, hogy ne sajnálattal tekintsek rá vissza.

Itt ugyanis megállt az idő, de nem ám öt éve, hanem 1970 körül. A résztvevők is ugyanazok, ők viszont öregedtek. Az átlagéletkor velem együtt 70 körül van, kb. nincs nálam gyorsabb úszó, míg a Sportmaxban az emberek fele lehagy. Veszel bérletet, azt bemutatva alkalmanként kapsz napijegyet és karszalagot, majd mindhármat (!!!) bemutatva kulcsot az Öltözősfaszitól. (Amikor próbáltam megtudni ennek okát, jött is a válasz az Uszoda Császárától, az Öltözősfaszitól: "Fiatalember, ne akarjon maga mindent tudni.")

Tényleg ezek a formák a királyok, szól a zene, villany az arany fux, körömreszelés, WC-re menés/privát ügyintézés 0,1 m/s sebességgel, míg 20 ember vár. Haveroknak jattért előkelő szekrény jár (bár tudnám, az mit jelent?!), ezért más látogatók a háta mögött szidják. Zajlik az adomázás az öltözőben, politika, gazdaság, sport, nők (?), uszodai nők (???), illetve persze az a szemét Öltözősfaszi.

Rejtély #1: Megyek úszni, korai megbeszélés miatt 6:15-kor lépek be a 6:00 kor nyitó uszodába. Veszem fel a kulcsot (szimultán prezentálva a bérlet-napijegy-karszalag triumvirátust), Géza bácsi ekkor távozik (!!!), villan a jatt, villan a kézfogás, "Géza bácsi, egészségedre, ma jól megnyomtad!". Bakker, mennyit úszott az Öreg 15 perc alatt, incl. átöltözés kétszer???

Rejtély #2: Miért, de könyörgöm miért kell meztelenül hajat szárítani a falra szerelt hajszárító alatt??? No comment...

Szóval még csak most szokok át a Sportmaxba, ahol amúgy marha jó a kelő nap alatt úszni, mint mondtam olcsóbb (1.200 vs. 1.500), tiszta, modern, elég egy műanyag karkötő mindenhez, elfogadnak SZÉP-kártyát, jók a recepciós csajok stb. De azért hiányzik a Nyéki Imre légköre, én mondom.

Egyébként pedig tényleg élvezem ezeket a reggeleket, legalább is többé-kevésbé. Gabi néha elkísér, megvan a reggeli szertartás (előre bekészített minden, kávé ekkor és csak ekkor reggel is, hogy ne legyek álmos és még kevésbé fázzak), utána munkában joghurt és zabpehely. Úszni ugyan még mindig nem tudok, de azért fejlődtem. Kis bibi: még életemben nem úsztam vadvízben, és még életemben nem úsztam soha egyben 3.800-at. Előbbit két versenyen lesz alkalmam gyakorolni (ráadásul oda neoprén is kell majd, jeee), utóbbit majd meglátom. Mindenesetre az Ironmanen a cél frissen kijönni a vízből, lehetőleg 1:30-1:40 körül végezni, és szép nyugodtan indulni tovább tekerni.

A tekerésről pedig majd jön a következő poszt nemsokára! :-)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://marathonjagerert.blog.hu/api/trackback/id/tr345137138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsiraf13 2013.05.09. 21:43:13

Szevasz Csabi,
Rejtély#1-en besírtam, a többi mind-mind impressive fejlődést mutat, hajrá továbbra is! :)
Dani

Tepó · http://tepo.blog.hu 2013.05.09. 22:07:16

Már csak ezek miatt az élmények miatt is érdemes elkezdeni készülni egy IM-re :-)

eszkis 2013.05.10. 12:00:29

az eddigiek is jók, várom a következő postot is szakmailag!:)

korfboldi 2013.05.22. 16:18:31

nice, keep it up!

"fejben dől el" ;

Másik EGB
süti beállítások módosítása