HTML

Marathon Jägerért

A 2010-es győri maraton teljesítése után jött 28 feles jéger. Aztán még 2 maraton, most pedig egy kicsit vadabb terv...

Friss topikok

160 nap a rajtig - eljött a rendszeres edzés ideje

2010.05.31. 23:26 Csabi (28)

Az elmúlt hetekben komoly energiákat fektettem a futás, illetve a pulzusmérés internetes irodalmának megismerésébe, ezáltal is felkészítve lelkemet a kihívásra (kb. 42 jéger is lement, szóval a felkészülést a másik odalról is megkezdtem...). Persze jogos a felvetés, hogy a marathon lefutásához elsősorban futni, nem pedig olvasni meg dumálni kell, de egyrészt szeretek előre tervezni és megalapozottan nekiállni dolgoknak, másrészt el is kezdtem a futóedzéseket.

A későbbieknek (remélem) még sokat fogok írni a dolog elméleti hátteréről, az interneten olvasottakról és azok gyakorlati meg(nem)valósulásáról, így álljanak most itt csak az alapelvek:

  • Edzéseim jórészt a pulzusmérésen fognak alapulni, főképpen ennek a cikknek az alapján. Dióhéjban: a maximális pulzusom (nem mértem meg, de az ökölszabály 220-életkort mond) és a nyugalmi pulzusom (ezt múlt csütörtök, Húgom szülinapja reggelén megmértem, 47 volt) segítségével kiszámított százalékos értékek determinálják, hogy milyen pulzusszám (HR) mellett végzem a normál edzéseimet. Ennek megfelelően én a [(max. HR - nyug. HR)*SZÁZALÉK + nyug. HR] képletet használva edzek, ahol a pulzusom nem mehet 75% (157) fölé. Az egésznek az az értelme, hogy ebben a pulzustartományban a szervezet zsírt használ fel (a testem nyomokban zsírt tartalmaz, szóval ez nyerő lehet), míg efölött inkább szénhidrátot, ami egy 4 órás marathon alatt igencsak elfogy, még ha próbálom is pótolni. Amúgy ahogy fejlődök, azt kellene látnom, hogy azonos pulzustartományban egyre gyorsabb vagyok, ahogy a vérem oxigénfelvevő (aerob) kapacitás nő. Grrr...
  • Az edzésterveket és az életemet elnézve nem fog beleférni heti 4 edzésnél több - ezért aztán kár (volt) azt hinni, hogy erre a mókára 2 hónap elég lesz. Persze, az utolsó 2 hónapban sokkal jobban fogok figyelni az előírásokra, míg a nyáron kicsit lazábban veszem majd a dolgot, de sokak, többek között a marathont először 40 évesen lefutó Gabi nagybátyám javaslatára Monspart Sarolta edzésterve mellett döntöttem (innen lehet eljutni az edzéstervhez), amelynek 26 hetéből én 23-at tervezek többé-kevésbé teljesíteni - a nyáron asszem inkább kevésbé.
  • A heti két futás a minimum, és a marathonig alapvetően minden más jellegű sporttevékenységet felfüggesztek (squash, stb.), alapvetően csak az őszi ötlabdát hagyom meg és némi bringázást, tollast... :-)
  • Edzésnaplóm nyilvánosan elérhető ezen a linken.

Ha valaki még mindig azt gondolja, hogy sok a duma, azt...

  • ...megértem :-);
  • ...szálljon be a fogadásba;
  • ...megpróbálom meggyőzni a következő hetekben, hónapokban, hogy nem csak a tervezésben vagyok elszánt.

A fent leírt módszereket eddig két alkalommal teszteltem.

Múlt hét pénteken meló után, szép időben futottam, nagyon jól esett, a lábam vitt volna előre, de betartottam a "szívem diktálta" tempót, és átlagban 6:34-es km-ekkel nyomtam le bő 5,5 km-t.

Ma szintén meló után futottam (mondjuk szar időben és egy elég kemény tegnapi bringatúra után), a pulzusom nem is ment 75% fölé, átlagban 6:15-ös km-eket nyomtam, viszont nem esett olyan jól - nem volt rossz sem, de jó sem.

Szóval még sok összefüggést meg kell értenem, ráadásul minden bizonnyal a pulzusszámot még ezer másik tényező is befolyásolja, ezek a legelső tanulások.

Folytatás következik!

Szólj hozzá!

Címkék: alapelvek pulzus edzes

A bejegyzés trackback címe:

https://marathonjagerert.blog.hu/api/trackback/id/tr382046544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása